Vår älskade älskade Sigge blir 6 månader nästa vecka. Så för drygt en månad sen började vi introducera "mat" för honom.
Än så länge är der bara gröt, fruktpureer, banan, avokado och dylikt som han får. Men ju mer tiden går desto mer ska han få prova. Jag har absolut inget emot att köpa barnmat och puréer, snarare tvärtom. Det är praktiskt och billigt. Nackdelen är bara alla glasburkar som man samlar på sig (och fort går det). Så för att göra mer plats i skåpen så testade jag idag på att göra egen "mat" till Sigge. I stort sett lika enkelt som att köpa, men desto billigare är det nog att göra själv. Plus att jag tycker det är lite roligt att få "laga" mat till honom.
Så idag kokade jag ihop en päronpuree (dessert) och en morots- och sötpotatispuree (varmrätt). Sigge verkade gilla båda två, t.om. Jag och Arvid tyckte det var gott.

Det enda du gör är att koka grönsaker/frukt tills den mjuknat. Sila sedan bort vattnet och mixa till en slät purée. Sen är det klart! Vill man så kan tillsätta osaltat smör eller bröstmjölk innan man mixar puréerna. Och gör man stora satser så går det jätte bra att frysa in puréen. Antigen i glas- eller plastburkar, men har också hört flera som fryser in pureer i iskuber.

Nästa gång ska jag prova att koka puréer på broccoli, ärtor, majs och potatis. Så får jag se vad Sigge gillar och inte gillar, eller vad han verkar tycka är bäst.

Kommentera

Publiceras ej