Vridna baguetter:
1 paket jäst
5 dl vatten
2 msk olja
1 msk salt 
10-11 dl mjöl

Lös upp jästen i vattnet, oljan och saltet. Blanda i mjölet och knåda degen i minst 3 min. Låt degen jäsa till det dubbla. När degen är färdigjäst så stjälps den ut (försiktigt och inget knådande alla!) delas i tre delar som sen tvinnas till baguetter. Låt baguetter jäsa ytterligare i 30 min innan dom gräddas i 20 min på 225 grader.



Focaccia (en plåt):
1 paket jäst
1dl olivolja
4 msk honung 
6 dl vatten
1 msk salt
13-15 dl mjöl
 
Lös upp jästen i vattnet, oljan, honungen och saltet. Blanda i mjölet och knåda degen i minst 3 min. Låt degen jäsa till det dubbla, stjälp ut degen på en inoljad bakplåt. (Försiktigt) Degen ska nu jäsa ytterligare i 30 min. När focaccian är färdigjäst så trycker du små hål med fingrarna i focaccian. Sen kan du välja om du fyller hålen med något, eller ifall du vill ha en naturell focaccia. Igår fyllde jag min med tomater, rödlök, timjan och chillisalt.
Innan gräddningen ska det ringlas rikligt med olivolja på focaccian. Gräddas i 10 på 225 grader.

Hemligheten för att lyckas med focaccia är olivoljan. Det ska vara RIKLIGT med olivolja under och på focaccian när gräddas. Jag föredrar en "svampig" foccacia framför en torr och baguette liknande konsistens på focaccian.


Båda bröden är enkel och tacksamma att baka då det är få ingredienser och degen behöver inte knådas efter den första jäsningen.

Ett annat tips vid brödbak. Var försiktig med mjölet! Degen behöver inte släpps från kanterna (som man alltid får höra) 
En hård deg ger ett tungt och torrt bröd.