Redan från födseln har jag varit en matglad person.
Som barn åt jag nog det mesta, men till frukost var det alltid "te och kaka" (te och mjukkaka) som gällde.
Från den tiden kan jag inte säga att jag experimenterade i köket mer än att jag åt deg och slickade skålar.
 
Det var inte förrän jag blev 10-12 år som jag började vara med i köket på allvar.
Till en början bakades det mycket men ju äldre jag blev desto mer mat lagade jag.
Recepten blev mer och mer avancerade och tillslut började jag gå på känsla istället för att följa det som stod i recepten. Något som jag än gör idag, ibland blir det bättre än originalrecepten och ibland går det inte fullt så bra..
Det var nog i högstadiet som mitt mat- och bakintresse exploderade. Jag började läsa kokböcker, mattidningar, bloggar och såg alla matlagningsprogram jag kom över. Min paradrätt under den tiden var en pastarätt med fetaost och tomatsås. Överlag så var det mycket pasta och brödbak under den tiden..

Matintresset har knappast blivit mindre utan snarare växt och utvecklats ju äldre jag blir. När jag började njuta och förstå mig på alkohol (smak och doft) så öppnades det upp en ny värld för mig. Att kunna kombinera mat och dryck var och är så fantastiskt roligt. Samtidigt som det är en utmaning.

Man kan nog säga att jag är en livsnjutare av hög rang.
Jag älskar att resa och utforska smaker.
Lägger hellre pengar på mat och dryck än på kläder och spabehandlingar.
För mig är mat, bak och dryck inte bara ett intresse, utan också en livsstil.
Att få samla nära och kära under en middag eller en fika gör mig lycklig och varm i själen.
 
Mitt mat- bak och dryckintresse (livsstil) delar jag både med min mamma och syster.
Men det är oftast jag och mamma som kockar ihop. Man brukar säga ju fler kockar desto sämre soppa. Men det stämmer inte, för när vi kockar ihop så brukar det alltid bli bättre resultat än om man är själv.
Jag skulle nog säga att mamma är en av mina förebilder i köket. Hon är en smaksäker-drottning.

Förutom mamma så finns det en rad andra människor som ger mig inspiration.
Några av mina favoritbloggar och matprofiler är:
- Leila Lindholm
- Per Moberg
- Mannen myten legenden: Manneström
- Kakdrottningen Birgitta Rasmusson
- Mat-tina
- Jamie Oliver
- Jennys matblogg (www.jennysmatblogg.damernasvarld.se)
- Kryddburken (www.kryddburken.se)