Brukar då och då fundera på vad som är min absoluta favoritmat. Det är svårt då jag gillar det mesta i matväg. Stuvade makaroner med köttbullar kan jag ibland föredra framför torskrygg med räkor och skirat smör.. Så det handlar om min dagsform helt enkelt. Men oftast då jag tänker på vad som jag gillar mest och det som jag oftast lagar då jag vill äta något extra gott är musslor. Klassiska musslor kokta i vin och grädde, smaksatt med chilli, vitlök, lök och persilja. 


Så efter en lång arbetsdag överraskade Arvid med musslor. Jag fick hjälpa han men det mesta fixade han själv. 
Till det åt vi aioli och surdegsbröd. 
Som jag oftast skriver: gott och enkelt!

Till ett knippe musslor steker du en chilli, två-tre vitlöksklyftor och en lök (valfri sort) i olja. Salta och peppra.
Häll sedan två dl grädda och 1/2 liter vin. Låt koka upp tills du är nöjd med smaken, beror på hur mycket vindmaskin du vill ha..
I med musslorna och på med locket.
Musslorna är klara då dom öppnat sig, vilket tar ca 2 min. Strö över persilja och sen är det klart.

Hur du rengör musslor: borsta dom under vatten tills du tycker dom är nog rena. Knacka dom öppna musslorna i något, försiktigt. Stänger dom sig inte så släng dom! Alla musslor som ska kokas ska vara hela och stängda.
Att äta dåliga musslor är inget att föredra.