Morotskaka är en av mina favorit långpannekaka. En saftig morotskaka med mycket glasyr slår det mesta. Men ni som känner mig vet att jag och morotskakan inte är bästa vänner då den ska bakas..
Vet inte vad och hur jag gör, men det slutar oftast med att jag står och äter glasyr samtidigt som jag kollar på hur fula mina kakor blivit. Men denna gång det så mycket bättre. Det gick fort att baka, det var roligt, kakorna smakade bra och utseendet blev helt okej.

Denna gång hade jag lite extra krydda, vilket föll mig i smaken. Men vill man att kakorna ska vara med barnvänliga så minska på eller skippa kryddorna.

Till en plåt behövs:
Kakan:
4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
0,5 dl rapsolja
7 dl riven morot (hur grovt eller fint du river morötterna avgör du själv!)
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1 tak kardemumma
1 msk vaniljsocker
En nypa salt

Glasyren:
400 g Philadelphia
7 dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk citronsaft/juice
100 g smör

Gör såhär:
1. Vispa ihop ägg och socker tills det blivit vitt och poröst.
2. Vänd ner alla torra ingredienser.
3. Avsluta med att vända ner morötterna och oljan.
4. Häll smeten i en smörad och bröad långpanna.
5. Grädda kakan i nedre delen av ungnen i ca 45 min och på 175 grader.
6. Medans kakan sen svalnar så vispas glasyren ihop. (Ett tips är att smöret och osten är rumstempererade. Då är det lättare att få den slät och fin.)
7. Spackla kakan med glasyren, låt den stelna, skär upp i bitar och sen är den redo att serveras. Mums!

Nästa gång ska jag prova att ta ännu mer morötter, men då kommer jag att koka puré av en del och riva resten. Kanske också byta ut lite av det vita sockret till brun farin sovker. Tror kakan både kan bli saftigare och få en godare/fylligare smak. Men nu är frysen full av morotskaka, så det kommer dröja några veckor tills jag provar det..

Kommentera

Publiceras ej