Jag har gått från att vara ett chokladmonster till att bli ett citrusfan! Förr tyckte jag att surt och sött inte passade ihop, så att baka eller äta något med citron fanns inte ens på min karta. Men se vad som händer med tiden då jag idag älskar att baka med citron, lime och andra citrusfrukter. 
Min stora favorit som jag ännu bara har köpt på burk har varit lemoncurd, en curd som är lika god i tårtor som på  scones! Men från och med nu kommer jag aldrig mera köpa hem en burk lemoncurd då det är busenkelt att göra den själv. Satsen räcker till en tårta  och håller sig fräsch i kylen ca 2 veckor.

Till en sats curd behövs:
3 ägg
2 citroner
1,5 dl socker
50 g smör

Gör såhär:
Vispa ihop ägg, socker och citronsaften från 2 citroner i en värmetålig skål som står i ett kokande vattenbad.
Vispa tills smeten tjocknar och har en temperatur på 65-70 grader (tar ca 10 min)
Ta skålen från plattan, rör ner 50 g smör (tärnat i mindre bitar) och riv lite citronskal från en citron.
Låt curden svalna innan du ställer in den i kylskåpet. 

Ni måste prova detta, är så gott så jag kan äta upp allt med en sked bara. Mums!!