Innan jul bakade jag biskvier, till min fasa men till Arvids stora förtjusning. Dom blev goda, men otroligt fula och lite meckiga att göra. Men nu till saken så insåg jag i veckan att jag hade en massa mandelmassa kvar. Arvid bönade och önskade biskvier, och vad gör man inte för den man älskar? Så jag bakade biskvier, men nu i en långpanna istället för att stå och pillra med en i taget. Resultatet blev klockers, så hädanefter blir det biskvier i långpanna. Hurra för långpannor!


Till en plåt, 35X25 cm behövs:

Botten:
400 g mandelmassa
0,75 dl socker
2 äggvitor

Fyllning:
250 g rumsvarmt smör
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor

Topping: 
200 g choklad

Gör såhär:
1. Riv mandelmassan, som sedan ska vispas ihop med sockret och äggvitorna.
2. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd plåt. 
3. Grädda botten i 15 min på 200 grader.
4. Under tiden som botten svalnar så vispas fyllning ihop. Den ska vispas med elvisp och bli fluffig!
4. Bred på fyllning och låt formen och smörkrämen stelna i kylen.
5. Smält chokladen och avsluta med att pensla den som topping på kakan.
6. Nu är kakan klar och biskvierna är redo att skäras upp.

Ett tips när du ska skära i kakor med  chokladtopping, eller kakor överlag, är att värma kniven i VARMT vatten innan du skär med den i kakan. På så sätt slipper du att chokladen krakelerar och du får snyggare kanter.

Kommentera

Publiceras ej